02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » مجله روانپزشکی » بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

برخی افسردگی را نوعی ناتوانی “نامرئی” می دانند. زیرا هیچکس متوجه شدت آسیب نمی شود چون تمام این آسیب در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی یک بیماری بسیار رایج است. به طوریکه طبق آمار (سال2020) بیشتر از 264 میلیون انسان در سراسر دنیا از این بیماری رنج می برند. برخلاف اینکه این بیماری بسیار رایج است، اما می تواند برای یافتن درمان مناسب، بسیار چالش برانگیز باشد. اکثر روانشناسان، مدیتیشن را پیشنهاد می کنند. درحال حاضر، علم اعصاب به طور مداوم درحال کشف درمان های جدیدی است که با سرعت بیشتر و عوارض جانبی کمتر، عمل می کنند. نوروتراپی یکی از انواع این درمان ها است که به دارو نیاز ندارد. اگر میخواهید بدانید که نوروتراپی چگونه می تواند به درمان افسردگی کمک کند در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید.

نوروفیدبک تراپی یا همان نوروتراپی چیست؟

مغز شما ایمپالس های عصبی را بین سلول های مغز تولید می کند که به امواج مغزی معروف هستند. این ایمپالس ها سلول هایی هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. امواج مغزی در حالات مختلفی مانند تمرکز عمیق یا آرامش فعال می شوند. نظارت بر امواج مغزی یکی از راه‌ های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است.

الگوهای امواج مغزی شامل آلفا، بتا، تتا و دلتا می شوند. همه ما در طول روز و خواب از آنها استفاده می کنیم. آنها می توانند کارمان را آسان تر یا سخت تر کنند. همه چیز به سازگاری الگو و کاری که ما انجام می دهیم بستگی دارد.

نوروفیدبک در عمل

نوروفیدبک فرآیند اندازه گیری امواج مغزی شما با استفاده از دستگاه EEG است و زمانی که مغز شما عمل “درست” را انجام دهد به شما پاداش می دهد. در برخی موارد، آن پاداش می تواند تماشای یک فیلم یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان باشد.

به عنوان مثال، اگر امواج مغزی شما نشان دهد که آرامش بیشتری دارید، یک پاداش مثبت دریافت خواهید کرد. وقتی امواج مغزی شما در جهت مخالف شروع به حرکت می کنند، پاداش از بین می رود.

مغز “رفتاری” را می آموزد که برای دریافت یک پاداش مثبت باید اتخاذ کند. در علوم اعصاب، رفتار، حالت موج مغزی مناسب است. به لطف نوروپلاستیسیته، می‌توانیم به مغز کمک کنیم تا به روشی خاص رفتار کند.

یکی از مزایای نوروفیدبک این است که به مغز می آموزد چگونه حالت خود را به تنهایی و به طور مستقل تغییر دهد؛ به این شکل که، پاسخ مثبت مرتبط با الگوهای بهینه امواج مغزی را به خاطر می آورد و به دنبال بازگشت به آن است. حال امکاناتی را که می تواند برای درمان مشکلات خلقی ارائه دهد تصور کنید.

نوروفیدبک چگونه به درمان افسردگی کمک می کند؟

مغز به طور طبیعی می خواهد در یک موقعیت خنثی بماند و این حالت متعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم. همه ما منفی‌گرایی را تجربه خواهیم کرد، اما ماندن در این الگوهای فکری ما را نامتعادل نگه می‌دارد. هر چه بیشتر در آنها بمانیم، رسیدن دوباره به آن حالت متعادل سخت تر می شود.

حالت هایی مانند افسردگی بر نحوه تفکر و تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد. افسردگی یک اثر موجی ایجاد می کند. به این صورت که تفکر ما بر انتخاب ‌های ما تأثیر می‌گذارد و این انتخاب‌ ها بر تفکر ما تأثیر می‌گذارند. به همین ترتیب است که این الگوها ما را در چرخه های فکری منفی به دام می اندازند.

نوروفیدبک در افسردگی چقدر موثر است؟

یک مطالعه در سال 2019 از نوروفیدبک برای درمان افرادی که از افسردگی مقاوم به درمان (TRD) رنج می برند، استفاده کرد. پس از دوازده هفته، آنها دریافتند که نرخ پاسخ 58.3 درصد است. بنابراین نوروفیدبک نه تنها به علائم کمک کرد، بلکه به بهبود آنها نیز کمک کرد.

یک بازمانده از تروما سال ها از افسردگی رنج می برد. او همچنین دارو، رژیم غذایی، هیپنوتیزم درمانی، صحبت درمانی مختلف و ورزش را امتحان کرده بود. در حالی که همه آنها تا حدی کمک کردند، او دریافت که نوروفیدبک بعد از هشت جلسه تفاوت واقعی را ایجاد کرد.

بسیاری از مطالعات دیگر این یافته ها را در مقیاسی بسیار بزرگتر تأیید می کنند. کارآزمایی‌ های بالینی بهبود را نشان می‌دهند، به ‌ویژه در مواردی که سایر درمان‌ ها ناکارآمد هستند. در حالی که آزمایش ‌ها کوچک بوده‌ اند و تحقیقات کمتری در مورد اثرات بلند مدت آن انجام شده است، اما فواید آن هنوز مشهود است.

مطالعات همچنین موفقیت در استفاده از آموزش بازخورد آلفا/تتا برای افسردگی عمیق را نشان داده‌ اند. این آموزش همچنین به تقویت آرامش، بهبودی ناشی از تروما و خلاقیت کمک می کند.

چرا نوروفیدبک یک گزینه عالی برای درمان افسردگی است؟

نوروفیدبک یک رویکرد بدون درد است که دارو در آن جایی ندارد. این بدان معناست که با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید هیچ تداخلی نخواهد داشت. از آنجایی که این یک فرآیند غیر تهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی نیز می باشد.

به یاد داشته باشید، تغییر امواج مغزی، شما یا شخصیت شما را تغییر نمی دهد. همچنین محتوای افکار شما را تغییر نمی دهد. نوروفیدبک درواقع برای بهبود فعالیت در بخش های سمت راست مغز عمل می کند. (این بسیار متفاوت از دارو است، که شیمی مغز شما را تغییر می دهد.)

داروهای تجویزی از سوی روانپزشک، اگرچه گاهی اوقات مفید هستند، اما می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد واین ویژگی، آن را به انتخاب بهتر و سالم تری تبدیل می کند.

https://nhahealth.com/is-neurofeedback-an-effective-treatment-for-depression/

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک یک احساس ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و احساس طاقت‌فرسا یا ترسناک داشته باشید. ممکن است تعدادی از این علائم را همزمان احساس کنید یا واکنش متفاوتی...

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

هذیان و توهم هر دو از علائم اختلالات سلامت روان هستند که درک فرد از واقعیت را تغییر می دهند. اگرچه این دو واژه مشابه هستند، اما یکسان نیستند. درک تفاوت بین هذیان و توهم می تواند در تشخیص و درمان و...

مفهوم ترس و انواع آن

مفهوم ترس و انواع آن

ترس «احساس ناخوشایند و اغلب ناشی از پیش بینی یا آگاهی از خطر است. ترس کاملاً طبیعی است و به افراد کمک می کند موقعیت ها و تهدیدهای خطرناک را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. با این حال، ترس سالم یا ترسی...

راه های مدیریت، کنترل و مهار خشم در کودکان

راه های مدیریت، کنترل و مهار خشم در کودکان

خشم یک احساس طبیعی و سالم است. اما بسیاری از کودکان برای درک تفاوت بین احساس عصبانیت و رفتار پرخاشگر تقلا و تلاش می کنند. وقتی بچه ‌ها نمی‌ دانند چگونه با احساسات خود کنار بیایند، ناامیدی و عصبانیت...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *