02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » مجله روانپزشکی » افراد پرخاشگر منفعل دارای چه ویژگی هایی هستند؟
مدت زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

افراد پرخاشگر منفعل دارای چه ویژگی هایی هستند؟

رفتار پرخاشگرانه منفعلانه معمولاً به عنوان پرخاشگری غیرکلامی توصیف می شود، رفتار پرخاشگرانه منفعل زمانی است که شما از کسی عصبانی یا ناراحت هستید، اما به او نمی گویید یا نمی توانید بگویید. این ناتوانی در بیان احساسات دشوار به روشی منطقی است و اغلب می تواند مشکل را بدتر کند. برای فردی که در مقابل قرار دارد، این می تواند فوق العاده خسته کننده و ناراحت کننده باشد. در حالی که برخی از پرخاشگری های منفعل می تواند غیرعمدی باشد (بیشتر ما در مقطعی برای جلوگیری از درگیری چنین رفتاری داشته ایم) به طور کلی، این رفتار عمدی است.

در این نوشتار قصد داریم، رفتار پرخاشگرانه منفعل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، از جمله انواع مختلف پرخاشگری منفعل، مقابله با رفتار پرخاشگرانه منفعل و یافتن یک درمانگر یا روانپزشک خوب برای درمان این مشکل.

رفتار تهاجمی منفعل چیست؟

رفتار پرخاشگرانه منفعلانه می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. فردی که پرخاشگر منفعل است ممکن است وقتی از او خواسته شود کاری انجام دهد، با به تعویق انداختن، اختلاف نظر یا با لجاجت، مقاومت نشان دهد. آنها ممکن است از بیان احساس خود خودداری کنند – حتی اگر ظاهراً عصبانی یا ناراحت باشند، اصرار می کنند که خوب هستند و مکالمه را قطع می کنند. حتی ممکن است برای دوری از افراد خاصی بهانه بیاورند.

به جای برقراری ارتباط صادقانه زمانی که احساس ناراحتی، آزرده خاطر، عصبانیت یا ناامیدی می کنند، ممکن است در عوض احساسات خود را از بین ببرند، نگاه های خشمگین نشان دهند، تغییرات آشکاری در رفتار ایجاد کنند، عبوس باشند. همچنین ممکن است در برابر درخواست های دیگران از طریق طفره رفتن به صورت غیرمستقیم نشان دهند.

یک پرخاشگر منفعل ممکن است همیشه نشان ندهد که عصبانی است. آنها ممکن است موافق، مؤدب، دوستانه، سر به زیر، مهربان و خوش نیت ظاهر شوند. با این حال، ممکن است مخالفتی در جریان باشد – از این رو در این موارد اصطلاح “منفعل تهاجمی” به کار برده می شود.

پرخاشگری منفعل اغلب نوعی رفتار بسیار مخرب در نظر گرفته می شود. وقتی درباره چیزهایی صحبت نمی شود، مشکل فقط می تواند بدتر شود و روز به روز در حال گسترش باشد و می تواند اعتماد بین افراد و بسیاری از روابط را از بین ببرد.

انواع مختلف رفتار پرخاشگرانه منفعلانه

رفتار پرخاشگرانه منفعل می تواند از نظر شدت، فراوانی و از نظر عمدی و غیر عمدی بودن رفتار متفاوت باشد. وقتی به فردی با شخصیت پرخاشگر منفعل وظیفه ای داده شود که با آن موافق نیست، مثبت و موافق به نظر می رسد. اما در درون، آنها ممکن است خشمگین باشند. آنها به جای سر و صدا راه های دیگری برای تخلیه ناراحتی خود خواهند یافت.

انواع متداول رفتار پرخاشگرانه منفعل شامل موارد زیر می باشد:

  • تصور کنید رئیستان کاری به شما محول می کند که صمیمانه با آن مخالف هستید. شما در گوشه ای قرار گرفته اید و نمی توانید بدون به خطر انداختن شغل یا رابطه کاری خود راهی برای خروج پیدا کنید، بنابراین عمداً با تنبلی این کار را انجام می دهید یا ممکن است حین انجام کار اشتباهات ظریفی مرتکب شوید که به اندازه کافی قابل توجه نیست که رئیستان را عصبانی کند. این کار به شما احساس قدرت و رضایت در این موقعیت را می دهد و حتی راهی پنهانی برای بیان عدم توجه شما به کار محسوب می شود.
  • اگر به توانایی خود در برقراری ارتباط، متقاعد کردن و جلب رضایت دیگران اعتماد ندارید، احتمالاً راه های دیگری برای اعمال قدرت یاد گرفته اید. به عنوان مثال، یکی از دوستان شما را برای شام بیرون دعوت می کند، اما همچنان زمان را به شما یادآوری می کند و اصرار دارد که بارها و بارها به شما یادآوری کند. برای ابراز نارضایتی، یک فرد پرخاشگر منفعل عمدا هنگام قرار دیر حاضر می شود. در حالی که دیگران ممکن است این کار را بی احترامی بدانند اما یک فرد پرخاشگر منفعل این را یک پیروزی کوچک می داند.
  • یک فرد پرخاشگر منفعل به جای دعوا یا مشاجره، احتمالا عبوس، سرد و گوشه گیر می شود. تصور کنید که با شریک زندگی خود بیرون هستید و متوجه می شوید که او به شخص دیگری نگاه می کند. به جای رویارویی با این کار، سکوت می کنید. آنها نمی دانند که چرا شما اینقدر بی تفاوت هستید، که به نوبه خود باعث ایجاد احساس تنش در آنها می شود. این نوع رفتار می تواند به راحتی به یک بن بست طولانی مدت تبدیل شود و به چیزی بسیار مخرب تر از آنچه باید می بود تبدیل می شود.

مقابله با پرخاشگری منفعلانه

رفتار پرخاشگرانه منفعلانه در هر موقعیتی می تواند ناراحت کننده باشد. ممکن است شخصی در محل کار این رفتارها را از خود نشان دهد که می تواند زندگی کاری شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. شریک زندگی شما ممکن است منفعل پرخاشگر، یا یک دوست یا یکی از اعضای خانواده باشد، که می تواند تأثیر منفی نه تنها بر روابط شما، بلکه بر شادی و رفاه کلی شما داشته باشد.

اگرچه هیچ راه واحدی برای مقابله با پرخاشگری منفعل وجود ندارد، زیرا رفتار و دلایل پشت آن برای فرد متفاوت است، با این حال، دانستن اینکه چگونه با این رفتار در لحظه برخورد کنید و برای حمایت از چه کاری می توانید انجام دهید می تواند کمک کننده باشد.

روابط عاطفی افراد پرخاشگر منفعل

قرار گرفتن در یک رابطه عاشقانه با یک فرد پرخاشگر منفعل آسان نیست. روابط عاشقانه به صداقت، گشاده رویی و اعتماد نیاز دارند تا در درازمدت ادامه پبدا کند، مانند دوستی ها. متأسفانه، اینها ویژگی هایی است که برای بسیاری از افراد پرخاشگر منفعل دشوار است و بنابراین، نحوه رفتار آنها می تواند باعث تنش در روابط شود. در روابط، شخصیت های پرخاشگر منفعل ممکن است سرد، تدافعی، رازدار، غیرقابل اعتماد به نظر برسند و از طرد شدن یا رها شدن در هراس باشند.

در حالی که می‌دانیم این رفتارها نشان‌دهنده ناامنی‌ها و احساساتی است که بیان آن ‌ها دشوار است، مقابله با این رفتار به درک و صبر زیادی نیاز دارد. اگر رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه را در شریک زندگی خود تشخیص می دهید، بدانید راه هایی وجود دارد که می توانید از آن طریق اقدام کنید. با این حال، مهم است که قبل از نزدیک شدن به آنها تحقیقات خود را انجام دهید، بنابراین آشکارا و بدون قضاوت صحبت کنید.

موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • احساس نکنید که رفتار آنها یک حمله شخصی به شما است. به یاد داشته باشید که این رفتار ممکن است نشانه مسائل عمیق تری مانند ترس از طرد شدن باشد. آنها ممکن است شما را صمیمانه دوست داشته باشند، اما به دلیل ترس از اینکه شما آنها را ترک کنید، از شما دور می مانند.
  • با آنها صبور باشید. اگر احساس کنند مورد حمله قرار گرفته اند، ممکن است حالت تدافعی به خود بگیرند و دورتر بروند.
  • زیاده روی نکنید به یاد داشته باشید که افراد پرخاشگر منفعل اغلب از اقتدار خشمگین هستند. در عوض به آنها نشان دهید که به نظرات و عقاید آنها احترام می گذارید.
  • با هم صحبت کنید. اگر چیزی باعث ناراحتی هر یک از شما شده است، صراحتا در مورد آن صحبت کنید. به جای اینکه آن را رها کنید و بعد درباره آن بحث کنید. افراد پرخاشگر منفعل برای بیان احساس خود تلاش می کنند، بنابراین ممکن است رویکرد شما را با طراوت بیابند.
  • مراقب خودت باش. زندگی و دوست داشتن یک فرد پرخاشگر منفعل می تواند بسیار دشوار باشد و گاهی اوقات، بهتر است از آنجا دور شوید. سلامتی شما حرف اول را می زند و در حالی که آنها ممکن است دلایل خاص خود را برای این رفتار داشته باشند.

همکاران منفعل پرخاشگر

پرخاشگری منفعلانه در محل کار می تواند نه تنها برای بهره وری بلکه برای روحیه عمومی شرکت نیز بسیار مخرب باشد. مدیریت فردی با تمایلات تهاجمی منفعل می تواند برای هر رهبر یا مدیر تیم چالشی بزرگ و اغلب ناامیدکننده باشد.

برای افرادی که این رفتارها را از خود نشان می‌دهند، ممکن است در کودکی سرکوب یا سرکوب شده باشند. وقتی بزرگ می شوند، از قدرت بیزار شده اند. از بین بردن این حس رنجش دشوار است و بنابراین می توانند کار با آنها را به یک چالش تبدیل کنند.

نشانه ‌های رایج یک کارمند پرخاشگر منفعل شامل احساس کم‌ قدردانی، عدم مسئولیت‌ پذیری و سرزنش دیگران، به تعویق انداختن یا مدیریت ضعیف زمان، تحریک ‌پذیر ظاهر شدن بدون دلیل و معمولاً استفاده از یادداشت‌ها یا ایمیل‌ها برای برقراری ارتباط در موقعیت ‌های دشوار، به جای صحبت رو در رو است.

برخورد با یک کارمند منفعل پرخاشگر

  • پاداش کار خوب
  • از کاری که انجام می دهند قدردانی کنید و به آنها بگویید که در تیم برایشان ارزش قائل هستند.
  • در صورت امکان، به آنها عنصر انتخاب و کنترل در کاری که انجام می دهند بدهید.
  • جلسات منظمی برای بررسی داشته باشند و در مورد نگرانی هایی که دارند صحبت کنند.
همکاران-منفعل-پرخاشگر-

آیا شما منفعل تهاجمی هستید؟

رفتار پرخاشگرانه منفعل معمولاً با تمایل به جلب رضایت مردم ایجاد می شود. دلایل آن عبارتند از: تمایل به حفظ آرامش، اجتناب از اشتباه، تلاش برای اعتماد به نفس بیشتر و مقتدرتر به نظر رسیدن یا ترس از طرد شدن یا انتقاد. با این حال، از آنجایی که افراد پرخاشگر منفعل به طور طبیعی تمایلی به افشای احساسات واقعی خود ندارند، درک دلایل پشت رفتار آنها می تواند دشوار باشد.

افراد پرخاشگر منفعل صرف نظر از دلیل پنهان کردن احساسشان، در عوض ممکن است به‌عنوان یک فرد بی‌ ادب، سرسخت، بی ‌دقت، تنبل، تلخ و سطحی نگر دیده شوند.

اگر علائم پرخاشگری منفعلانه را در رفتار خود تشخیص دهید، یا نگران کسی هستید که می شناسید، کمک کردن بسیار راحت است. همه ما هر از چند گاهی این رفتارها را از خود نشان می‌دهیم، اما اگر بر رفاه خود یا دیگران تأثیر منفی بگذارد، ممکن است نیاز به کمک باشد.

مدیریت رفتار پرخاشگرانه منفعلانه

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، بسیاری از ما در مقطعی پرخاشگری منفعلانه از خود نشان می دهیم. اکثر مردم تعارض را دوست ندارند و در صورت امکان از آن اجتناب می کنند و پرخاشگری منفعل یکی از راه هایی است که ما برای مقابله با این موقعیت ها یاد می گیریم زیرا در برخی شرایط این رفتار مناسب است تا زمانی که در یک فضای امن و خصوصی قرار نگیرید، احساسات را برای خود نگه دارید.

اگر هر یک از ویژگی های شخصیتی پرخاشگر منفعل را در خود یا شخصی که می شناسید تشخیص می دهید، توصیه می شود به دنبال راه چاره باشید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما یا کسی که می شناسید رفتار خاصی دارد و ممکن است نیاز به حمایت داشته باشد.

چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که از رفتار خود آگاه باشید. هنگامی که فکر می کنید به شیوه ای تهاجمی منفعلانه رفتار کرده اید، در نظر بگیرید که چه اتفاقی افتاده و چرا. وقتی فهمیدید چه چیزی شما را آزار می دهد، می توانید شروع به ایجاد یک پاسخ معقول در ذهن خود کنید. وقتی در مورد چیزهایی که باعث ناراحتی یا عصبانیت می شوند ایده ای دارید، می توانید شروع به کشف راه های مختلفی کنید که می توانید در آینده به آن موقعیت رسیدگی کنید.

یک مشکل را تصور کنید. شاید متوجه شده باشید که شریک زندگی شما بیش از حد معمول وقت خود را با تلفن خود می گذراند، و گمان می کنید که او در حال صحبت با عشق قبلی است – باید گزینه های خود را در نظر بگیرید. در حالی که وسوسه می شوید تا چند روز آینده آنها را نادیده بگیرید یا تلفن آنها را بردارید و پیامی به تلافی بفرستید، این نوع رفتار فقط مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.

  • راه برای درک آنچه اتفاق می افتد صحبت کردن در مورد آن است.
  • معمولی باشید و سعی کنید متهم به نظر نرسید.
  • صادق باشید و به آنها بگویید که نگران هستید. این عدم اعتماد باید برطرف شود، خواه شک خود شما باشد یا چیز جدی تر.
  • اگر چیزی که به آن شک دارید درست است، از آنها بپرسید چرا و توضیح دهید که چرا فکر می کنید این رفتار غیرقابل قبول است.

مجبور کردن خود به رک بودن، صادق بودن، همدردی و با درایت بودن، همیشه پاداش های سالم تری نسبت به سردی، حالت دفاعی و کینه توزی به همراه دارد. اغلب افراد دیگر نمی دانند که چرا شما از چیزی ناراحت هستید. در عوض، ممکن است سخت به نظر بیایید و برای مردم سخت باشد که با شما گرم شوند. این می تواند برای همه افراد درگیر ناراحت کننده باشد و اغلب، فردی که رفتار پرخاشگرانه منفعلانه نشان می دهد منزوی می شود.

یادگیری بیان احساسات خود به شیوه ای مثبت و سازنده می تواند به تعمیق روابط شما با مردم کمک کند. صحبت کردن در مورد احساس خود و بیان زمانی که کسی شما را ناراحت کرده است آسان نیست، اما رویارویی با موضوع بدون درگیری امکان پذیر است.

تغییر چنین رفتارهای عمیقاً نهفته به زمان نیاز دارد. اگر رفتار شما بر روابط، زندگی کاری یا سلامت روان شما تأثیر می گذارد، جستجو و کمک حرفه ای از یک مشاور یا درمانگر واجد شرایط می تواند کمک کننده باشد. صحبت کردن در یک فضای امن و محرمانه می تواند به شما این امکان را بدهد که نه تنها رفتارهای خود و علت آن را درک کنید، بلکه گام هایی برای بازسازی اعتماد خود بردارید و یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را به شیوه ای صادقانه و سالم بیان کنید.

مشاوره با فرد دارای رفتار پرخاشگرانه منفعلانه

مشاوره با افرادی که رفتار پرخاشگرانه منفعل دارند اغلب می تواند یک فرآیند بسیار حساسی می باشد. این به این دلیل است که افرادی که این شکل از رفتار را نشان می‌دهند، واکنش خوبی نسبت به اینکه به آنها دستور داده می‌شود به روشی خاص فکر کنند یا جزئیات خاصی را در مورد خودشان فاش کنند، نشان نمی‌دهند. به یاد داشته باشید، افراد پرخاشگر منفعل اغلب تمام زندگی خود را صرف انکار یا سرکوب احساسات و عقاید واقعی خود می کنند، بنابراین باز کردن سر صحبت با آنها زمان می برد. برخی از مشاوران و روان درمانگران معتقدند که برای مقابله با رفتارهای خود، باید دوران کودکی خود را مرور کنیم. ما باید بیاموزیم که چگونه به افرادی تبدیل شده ایم که امروز هستیم و رویدادهایی را که باعث ایجاد ناامنی ها، ترس ها و اضطراب های خاصی شده اند، شناسایی کنیم. هنگامی که محرک های بالقوه و دلایل پشت رفتار خود را درک کردید، همراه با درمانگر خود، می توانید یاد بگیرید که چگونه این احساسات را مدیریت کنید و آنها را به روشی سالم بیان کنید.

مقابله-با-پرخاشگری-منفعلانه-

باید و نبایدهای انتخاب بهترین روانپزشک در تهران

در حال حاضر، هیچ قانون یا مقررات رسمی وجود ندارد که مشخص کند مشاوری که با رفتار پرخاشگرانه منفعل سروکار دارد به چه سطحی از آموزش نیاز دارد. با این حال، چندین دوره، صلاحیت ها و کارگاه های معتبر در دسترس مشاوران برای بهبود دانش خود در یک زمینه خاص وجود دارد.

تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از رزرو جلسات تا حد امکان در مورد صلاحیت ها، تجربه و نحوه کار آنها اطلاعات کسب کنید. هنگامی که درمانگری را پیدا کردید که با او راحت هستید، با آنها تماس بگیرید. ممکن است نتوانید در بازه زمانی مورد نظر درمانگر مناسب خود را پیدا نکنید، پس مهم است که وقت بگذارید و روانپزشک خوب و مناسبی را پیدا کنید که به بتواند به شما کمک کند.

منبع:

https://www.counselling-directory.org.uk/passive-aggressive.html#findingatherapist

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک یک احساس ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و احساس طاقت‌فرسا یا ترسناک داشته باشید. ممکن است تعدادی از این علائم را همزمان احساس کنید یا واکنش متفاوتی...

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

هذیان و توهم هر دو از علائم اختلالات سلامت روان هستند که درک فرد از واقعیت را تغییر می دهند. اگرچه این دو واژه مشابه هستند، اما یکسان نیستند. درک تفاوت بین هذیان و توهم می تواند در تشخیص و درمان و...

مفهوم ترس و انواع آن

مفهوم ترس و انواع آن

ترس «احساس ناخوشایند و اغلب ناشی از پیش بینی یا آگاهی از خطر است. ترس کاملاً طبیعی است و به افراد کمک می کند موقعیت ها و تهدیدهای خطرناک را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. با این حال، ترس سالم یا ترسی...

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

برخی افسردگی را نوعی ناتوانی "نامرئی" می دانند. زیرا هیچکس متوجه شدت آسیب نمی شود چون تمام این آسیب در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی یک بیماری بسیار رایج است. به طوریکه طبق آمار (سال2020) بیشتر از...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *